Saturday 27 June 2009

Pergi "Library" Tapi Sampai Malaka (?Melaka)

Hari ni saya ke Xanana Gusmao Reading. Ia terletak di pekan Dili berdekatan Palecia De Gaverno dan Pantai. Tapi semasa nak mencari tempat ni, dekat 3 kali pusing pekan dili tapi tak jumpa....
Di luar perpustakaan, anda akan di jemput dengan Mural ini. Sebenarnya, di seluruh dili, Mural atau Grafiti ada di merata-rata. Kalau di Malaysia kita menganggapnya suatu vandalisme, tapi disini persepsinya adalah sebagai tempat meluah perasaan penduduk.
Tengok pada gambar dua tangan bergenggaman tuh. Rantai dibawahnya terputus... mungkin menunjukkan perpaduan yang perlu bagi membebaskan diri daripada penjajahan....





Ianya adalah sebuah perpustakaan yang ringkas. Inilah satu-satu ruangan yang ada, yang dibahagikan kepada ruang-ruang kerja lebih kecil.

Untuk orang bukan penduduk tempatan, yuran pendaftaran adalah USD 10.

Jadi saya pun pilihlah beberapa buku untuk dibaca. Saya pilih buku cerita rakyat Timor Leste. Cari pertama yang saya baca ialah cerita "Buaya yang menjadi Timor Leste"!!! nak tahu ceritanya? Nantikan....

tetapi sejuus sebelum saya keluar daripada Reading Room ni, saya terjumpa suatu buku bertajuk Indonesian Timor Islands.

Saya terus mencari berkenaan Timor Timor - bahagian sejarah.

Terkejut saya kerana disebutkan Kerajaan Awal Tetum dikatakan berasal daripada....

MALAKA!!!!!

No comments:

Post a Comment