Saturday 4 July 2009

Misi Bermula

Aku bertugas sebagai pegawai perubatan yang telah ditentukan akan menyertai misi ”Malaysia Formed Police Unit – United Nasion Mission In Timor Leste”.

Suatu pagi sekitar jam 9, sebulan sebelum berangkat, aku menerima panggilan yang memaklumkan misi tersebut. Namun aku hanya di beri masa selama kurang 7 jam untuk membuat keputusan. Samada setuju atau tidak.

Pada mula aku berasa berat hati hendak meniggalkan keluarga, ibu, ayah, isteri dan anak yang baru berumur 9 bulan dan baru sahaja sembuh dari Pneumonia beberapa minggu sebelum berangkat.

Sungguh ilmu itu pelita hidup. Teringat suatu ketika aku pernah belajar dari seorang Ustaz yang mengajar tasauf dari Kitab Al-Hikam bahawa, ”hiduplah dalam arus Allah!”

Aku fahamai maksud pernyataan ini sebagai – buatlah sesuatu keputusan dalam hidup apabila jalan yang ditunjuk dipermudahkan dan bermanfaat.

Sungguh tak ku sangka, sms yang aku kirim kepada orang-orang tersayang, semuanya dijawab dengan mudah dengan memberi restu untukku pergi berjuang. Kegusaran di hati ku makin terurai.

Aku layari internet dan terus mencari maklumat tentang Timor Leste melalui Yahoo Search. Baru aku tahu – dan bagiku ia adalah suatu yang menarik – bahawa aku akan dihantar ke sebuah Negara yang 98% penduduknya adalah beragama katholik berbanding umat Islam yang hanya 1%.

Aku yakin sesuatu yang menarik aku ku jumpa di sana dan ia ternyata benar.

Selesai Solat Zohor, aku iringkan dengan Solat Istikharah, kerana jawapan harus diberi selewat-lewatnya pukul 4 petang. Aku juga berasa ringan.

Justeru, terus aku menelefon pegawai berkenaan untuk memberikan persetujuan.

No comments:

Post a Comment