Thursday 21 May 2009

Keinsafan Jumaat


Hari ni hari Jumaat. Penghulu segala hari. Di sini masuk zohor sekitar 1235 tgh. Jadi kami biasanya bertolak 1215 ke Masjid Annur.
Hari ni rasa nak tukar selera. Nak rasa naik lori dengan anggota lain. Kalau tak biasanya saya naik ambulance atau trooper dengan pegawai lain...


Memang jadi tabiat saya bila keluar pekan, kalau kenderaan tak ada aircond (buka tingkap) saya akan pakai facemask. Bukan nak "over" tapi kalau tak, bila balik nanti kena allergic rhinitis. Tak boleh buat kerja....


Lain-lain anggota yang duduk dibelakang lori...ciannya....


Baru je keluar pagar saya nampak Mercedes yang dibuat TEKSI!!! dah lama dah nama keta ni dok lalu di pekan. Hari ni baru boleh ambil gambar yang clear...


Ringkas cerita kami pun sampai... turun lori....

Semasa lalu tuh nampaklah kedai Bakso Halal... teringin la...tgk Kedai Pak Saifullah pun ramai orang...


Maka eloklah kita ingatkan diri kita berkenaan surah Al Juma'ah









Ingatlah juga ayat yang terkemudian dari surah yang sama...





Maka beredarlah diri ke mesjid...





Sebelum masuk saya tertarik kepada sekumpulan kanak-kanak yang duduk berdekatan anggota askar New Zealand. Anggota tu lengkap berpakaian. Agaknya non-muslim kerana nampak macam bertugas menjaga sesuatu... soalnya....Apa yang penting sangat hingga perlu dijaga??


Saya mendapati jawapannya kemudian...


Setiba ke dalam mesjid, para jemaah disambut oleh pemandangan taman kecil...

cantik mengingatkan diri kepada Rhaudah...


Hehe... tak perasan tadi masa ambil gambar bulan tu patah. Bawah ni pandangan sisi taman...


saya juga sempat ambil gambar pintu masuk...kenapa ambil???

Kerana sini semua alatan, kayu-kayan dan perabut dibuat daripada pokok Jati...

Seterusnya diri hambaMu ini bergerak ke tempat berwudhu'

Basuhlah anggota mu...mudahan minitis bersama dosa lalu dan dipelihara dari dosa mendatang.... Ameen

Berbagai bangsa seIslam mencari redhaNya

Dipandang lagi, maka saya dapat jawapan apa yang di jaga oleh anggota New Zealand di luar tadi...

Kawannya....

Bahkan saya ta'jub kerana..............




Anggota tersebut sedang belajar cara mengambil wudhu' dengan sahabat kita disebelah tu...


Saya agak, askar New Zealand ni baru masuk Islam.... tapi setakat ni saya belum mendekatinya...

Satu lagi perkara yang baik di sini ialah jenis paip yang digunakan...

simple dan menjimatkan air



Tekan butang melintang dibelakang untuk keluarkan air...

dilepas air berhenti lepas beberapa saat....

Nabi pun berpesan agar kita berjimat air bila mengambil wudhu....

Untuk maklumat, Masjid Annur menganjurkan halaqoh-halaqoh agama setiap hari... tiang-tiang dan kotak-kotak diatas diletakkan ditempat-tempat tertentu menandakan tempat berhimpun mingikut halaqoh-halaqoh yang ada...


Perhatian saya kemudiannya terus tertarik pada sahabat dari New Zealand tadi. Dia sedang belajar solat...


Sahabat tadi menegur dengan sopan...berbisik dan mengajar solat...



Dan menunjukkan cara duduk tahiyat kepadanya....

Saya berniat nak bertanya kepadanya, lantas bangun dan duduk di sebelahnya...


Saya perkenalkan diri dan menemuramah beliau... Nama beliau Mohd Najib

"I see you are learning about Islam?" I said

"Yes, I'm new to Islam, learning.."

"Since when you converted?"

"2 weeks ago..."

saya terus mencari sebab-sebab beliau masuk Islam.

Jelas Najib, beberapa bulan dulu dia berkenalan dengan seorang Perempuan Muslim di Jakarta, namanya saya tak ingat. Dia merupakan anak kepada seorang Jepun.

Sejak berkenalan, dia didedahkan kepada Islam. Dan ada membuat kajian sendiri...

Alhamdulillah, adalah lebih berharga Islam yang dicari dari yang diwarisi...selepas beberapa bulan beliau Mengucapkan 2 kalimah syahadah di Masjid Annur

Kemudian, semasa saya rancak berbincang, Pak Anwar membaca rekod kewangan seminggu lepas. Bacaan dibuat setiap minggu....

Sayng, tidak lama kami berbincang. Imam dah mula nak berkhutbah

Pelik tak... mana Azannya...?

Di sini tiada azan pertama. Imam terus bagi salam dan diikuti dengan Azan....

Saya tak ambil gambar semasa berkhutbah... demi menghormati pesanan nabi ...

Selesai solat, semua mula bergerak keluar.

Keinsafahan Jumaat bertaut, membelai ikatan Ukhuwwah...


Bertanya khabar sesama muslim...




Membina ikatan terpisah....
MAka, berbondonglah keluar mencari rezeki...



Meninggalkan Masjid Annur yang kembali sepi...



Mudahan berjumpa lagi minggu hadapan.... akan ku nantikan Najib untuk membina ikatan...
Dalam perjalanan pulang, kami di sahut hujan lebat dan laut bergelora....

Bergetarlah hati teringat kisah Tsunami 2005...




YA ALLAH...AMPUNILAH DOSA KAMI SEMUA, TEMPATKAN HAMBAMU KE SYURGA,
BEBASKAN DARI AZAB NERAKA....

1 comment:

  1. alhamdulillah.. such a touching entry.. keep up the good work abg nan.. you seriously need to get yourself a better camera.. and do get yourself acquainted with that new brother of ours... maybe he might need your help in the future..

    ReplyDelete