Monday 13 July 2009

Anak-anak Tetum

Aku mula menulis semula selepas beberapa hari sibuk mengurus program untuk anak-anak di sebuah sekolah di kawasan bukit-bukau.


Kami akan menjalankan Program Jiwa Murni di Eskola Primaria No. 7, Fahite, Tibar.

Hari ini dalam perjalanan ke sekolah, aku lihat anak-anak berjalan kaki cuba menahan kenderaan yang kami naiki. Kalau aku menjadi mereka pun, aku akan buat perkara yang sama. Mana tidak, sesetengah dari mereka terpaksa berjalan kaki selama SEJAM untuk ke sekolah. Bukan berjalan ditanah rata, tetapi mendaki bukit!!

Hati ku sedih, sekadar berbisik, “maaflah adik-adik, kami tak dibenarkan membawa penumpang bukan UN....”. Peraturan ini telah ditetapkan oleh UN.

Ditangan-tangan kecil itu dapat ku lihat sesikat buah pisang. Buat bekalan ketika lapar.

Sampai disekolah aku disambut oleh senyuman-senyuman wajah suci.

"Ola, Botarde..." ucapku yang bermaksud, "Hello, Selamat Petang" Sebenarnya, waktu itu masih pagi... dan aku baru tahu yang aku tersilap ucap selepas bertanya semula kepada kawanku.

Patutlah mereka senyum.... :)

P/s: Nabi Muhammad menyuruh kita mengusap kepala anak-anak, ia melembutkan hati....

No comments:

Post a Comment