Friday 31 July 2009

Kemasukan Indonesia


Bahagian ke 2 kepada terjemahan Sejarah Timor Leste

Fretilin ternyata dapat memainkan peranan dengan begitu berkesan apabila keamanan dapat dikembalikan, namun pada penghujung tahun tersebut, Indonesia telah bersiap-sedia untuk mengambil alih. Timor Timor dan Fretilin kini berhadapan dengan Indonesia secara bersendirian; tentu sahaja Portugis tidak akan lagi kembali. Pada 7 Disember, Indonesia telah melancarkan serangan ke atas Dili.

Sejak dari awal, pencerobohan tersebut telah ditentang hebat oleh askar Fretilin, yang benar-benar terbukti sebagai pejuang guerilla. Walaupun Indonesia telah mengishtiharkan Timor Timor sebagai jajahan ke 27 pada 16 Julai 1976, namun, Fretilin masih meneruskan serangan demi serangan sehingga tahun 1977. Sedikit demi sedikit, pertentangan antara kekuatan ketenteraan Indonesia melawan Fretilin yang tiada sokongan luar akhirnya menuntut korban jiwa.

Harga (korban) bagi menguasai Timor Timor adalah tinggi. Badan-badan Kemanusiaan Antarabangsa menganggarkan semasa pertempuran dan diikuti jangkitan wabak serta kebuluran telah meragut sekurang-kurangnya 100,000 nyawa. Kebanyakan penduduk telah dipindahkan atas sebab keselamatan dan terpisah daripada daerah asal mereka.

Pada 1989 Fretilin terpaksa berundur ke beberapa tempat perlindungan yang terletak jauh ke timur pulau tersebut dan ini meyakinkan Indonesia untuk membuka Timor Timor kepada para pelancong asing. Pada 12 November 1991, lebihkurang 1000 orong Timor Timor telah mengadakan demonstrasi di Perkuburan Dili bagi mengenang kembali kematian aktivis kemerdekaan dua minggu sebelumnya. Askar Indonesia telah melepaskan tembakan kepada penunjuk perasaan yang menyebabkan Timor Timor sekali lagi mendapat perhatian akhbar seluruh dunia. Kerajaan Indonesia yang berasa malu akibat insiden tersebut, mengakui bahawa 19 orang telah menjadi korban, namun, laporan-laporan lain menyatakan ianya lebih daripada itu.

Timor Timor berterusan menjadi ”duri” politik kepada Indonesia yang tidak mahu mengurniakan kemerdekaan. Walaupun aktiviti guerilla semakin lemah, namun, penduduk Timor Timor masih berdemonstrasi dan pertelingkahan biasanya dikahiri dengan penangkapan dan penyeksaan oleh badan berkuasa. Walaupun demonstrasi pelajar dengan mudah dapat disuraikan, namun rusuhan-rusuhan yang besar juga sering terjadi.

Apabila seorang Pegawai Indonesia dilaporkan telah menghina penganjur sebuah perhimpunan Kristian pada September 1995, maka rusuhan telah merebak di seluruh Timor Leste, dengan petempatan-petempatan orang-orang Indonesia menjadi sasaran kemarahan penduduk. Insiden yang serupa juga telah berlaku di Baguia pada Jun 1996 dan merebak ke Baucau. Pada tahun 1997, pilihanraya umum telah membangkitkan protes dan aktiviti guerilla, hinggalah melibatkan peristiwa pengeboman trak tentera.

Pada 1996, Bishop Carlos Belo dari Dili dan Jose Ramos-Horta, wakil Fretilin di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu telah dikurniakan anugerah Keamanan Nobel kerana usaha-usaha menjelaskan (kepada Dunia) kesengsaraan oleh rakyat Timor Leste. Kerajaan Indonesia telah menegaskan pendirian untuk tidak memberikan kemerdekaan kepada Timor Leste. Bahkan, Indonesia tidak akan mempertimbangkan daerah jajahan kecil Timor Timor sebagai Daerah Istimewa (Special District), seperti Acheh dan Yogyakarta yang mempunyai autonomi terhad dalam Republic Indonesia. Tentera Indonesia telah menjalani pelaburan yang cukup tinggi. Selain daripada keinginan ekonomi, mereka juga telah kehilangan banyak pejuang di dalam peperangan, dan berkeras untuk menguasai Timor Timor, walaupun perbincangan untuk mengurangkan jumlah tentera dan usaha menyerahkan pemerintahan kepada pentadbiran sivil berjalan. Selagi Tetera ini berada di Timor Timor dalam jumlah yang besar, selagi itulah ia akan menjadi penguasa besar di sini, dan Timor Timor tidak akan mencapai kemerdekaan.

Bersambung.....

No comments:

Post a Comment