Saturday 18 July 2009

Sejarah Timor Leste

– Terjemahan dari buku Indonesia’s Eastern Islands, Peter Turner-
Pakaian Pahlawan Tradisional Timor Timur
Pada akhir abad ke 19, penguasaan kerajaan Portugis ke atas Timor Leste menjadi semakin lemah. Mereka sering ditentang oleh Luirai – pemimpin tempatan, dan Topass – keturunan daripada wanita berpengaruh, Orang-orang dan hamba Portugis dari Melaka dan India. Turut menentang dan membangkang adalah Misioneri Dominik (Dominican missionaries) .

Penentangan ini kemudiaanya melarat kepada siri-siri pemberontakan dari tahun 1893 dan 1912 yang menjadi peristiwa berdarah dan penindasan penjajah.

Bahkan, sejak lebih awal lagi, penguasaan koloni tersebut telah mula merudum; kesan daripada sumber kayu cendana yang semakin berkurangan dan penglibatan Potugis di dalam Perang Dunia Pertama. Ini akhirnya mengheret Timor Timur ke kancah kemelesetan ekonomi.

Sekiranya tidak kerana Timor Leste menjadi sumber kopi yang berkualiti tinggi dan tempat yang jauh untuk penyingkiran pemberontak, tentulah Timor Timur telah diabaikan. Penduduk asal Timor adalah merupakan petani yang berpindah-randah (pembakanran hutan untuk dijadikan ladang). Jagung menjadi tanaman pilihan mereka.

Semasa Peperangan Dunia Ke-2, walaupun Portugis dan jajahan seberang lautnya tidak berpihak (neutral), namun oleh kerana Pakatan (Allies) telah menjangkakan bahawa Timor akan digunakan oleh Jepun sebagai pengkalan untuk menyerang Australia. Beribu-ribu askar Australia telah dihantar ke Timor Timur, menlancarkan serangan guerilla yang mengalahkan 20,000 tentera Jepun, dengan melibatkan kematian 1500.

Kejayaan Australia adalah kerana sokongan daripada rakyat Timor Timur, yang tentu sekali melibatkan risiko yang dapat dijangka. Jepun telah memusnahkan kampung-kampung, merampas makanan dan membunuh orang tempatan di kawasan operasi Australia. Di kawasan-kawasan lain, Jepun melancarkan serangan ke atas Portugis, yang akhirnya menyebabkan kemusnahan yang mengerikan. Di akhir peperangan tersebut, antara 40,000 hingga 60,000 rakyat Timor Timur telah terkorban.

Selepas Perang Dunia Ke 2, Portugis telah kembali berkuasa. Hinggalah tahun 1974, serangan mengejut di Portugal telah menjatuhkan pemerintahan kuku besi Salazar (dictatorsip Salazar) dan kerajaan yang baru telah menyingkirkan saki-baki empiyer tersebut. Melihat kemungkinan Timor Timor yang bakal dimerdekakan, 2 buah parti besar iaitu – Social Demoktrat Timor (Timorese Social Demokcrats yang kemudiaanya dikenali sebagai Fretilin) dan Pertubuhan Demokratic Timor (Timorese Demokcratic Union – UDT) telah ditubuhkan. Parti ketiga, yang dikenali sebagai Apodeti, hanya memainkan peranan yang kecil. Namun, bercita-cita untuk mewujudakan penyatuan dengan Indonesia yang akhirnya menjadi proksi (front) bagi mencapai cita-cita Indonesia.

Walaupun kedua-dua parti besar ini “memperjuangkan” (advocate-menyokong) kemerdekaan, namun Fretilin dilihat mendahului UDT, dengan polisi sosial yang lebih radikal.

Pemimpin Indonesia telah berminat terhadap Timor Timur sejak 1940-an, di tambah pula dengan anggapan bahawa Fretilin adalah komunis, mereka mencari-cari alasan bagi menduduki Timor Timur.

Peta Timor Timur. Oekussi adalah Jajahan Timor Timur yang terasing di Kawasan Timor Selatan. Ia menjadi Milik Timor Timur kerana merupakan tempat pertama Portugis mendarat. Timor Selatan adalah di kawasan berwarna kelabu - Jajahan Indonesia

Peluang tersebut akhirnya tiba, apabila UDP telah melancarkan serangan "secara tiba-tiba" (coup) di Dili yang akhirnya menyebabkan peperangan civil terhadap Fretilin. Fretilin memiliki kelebihan kekuatan tentera yang akhirnya, pada penghujung Ogos, peperangan tersebut berakhir, dengan UDP berundur ke Timor Selatan.

Bersambung…. Penaklukan Indonesia

(Nota: Kepulauan Timor dikenali sekarang sebagai Nusa Timur Tenggara. Ia terbahagi kepada Timor Timur dan Timor Selatan yang dimiliki Indonesia)

No comments:

Post a Comment