Monday 20 July 2009

Tsunami 22 Julai!!!

Semalam hujan lebat dari pukul 6 petang hinggalah ke pagi tadi hampir pukul 7 masih renyai.
Mulanya aku gembira kerana sudah hampir sebulan tidak hujan. Lebihlah girangnya lagi kerana mengikut pengalaman orang di sini, sepatutnya tiada langsung hujan dari sekitar Jun hingga hingga beberapa bulan mendatang. Aku kira inilah rahmat tuhan.

Apatah lagi seawal pukul tujuh pagi aku juga menjadi bidan untuk seorang bayi di sebuah perkampungan. Aku diminta menamakan bayi itu. Apa namanya? akan ku ceritakan nanti. Tapi hatiku gembira..... dapat anak saudaralah kononnya... (rindu juga anak di Malaysia).

Tapi hatiku mula menjadi tidak enak apabila hari ini mendengar keluhan Ibu Norhayati, isteri pak Saifullah.

"Bapak kata, sepatutnya tidak hujan musim ini. Hujan ini petanda buruk..."

Rupanya hingga ke petang pun masih mendung....


Selepas solat Maghrib di Mesjid Annur, aku lihat langit berterusan mendung....

Terus fikiranku teringat sebuah hadith Nabi Muhammad.
Bab Meminta Perlindungan Daripada Allah Ketika Melihat Angin dan Mendung Serta Bergembira Dengan Turunnya Hujan
Hadis Aisyah r.a isteri Nabi s.a.w katanya:Biasanya apabila hari berangin atau mendung, wajah Rasulullah s.a.w kelihatan gelisah. Bila hujan mulai turun, wajah baginda menjadi berseri dan hilanglah kegelisahan baginda. Aisyah bertanyakan hal itu kepada baginda. Baginda menjawab: Aku bimbang angin atau mendung itu menjadi azab untuk menyeksa umatku. Jika baginda melihat hujan, baginda akan berkata: Itu adalah rahmat.
Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 1495
Bab Tentang Angin Ribut Barat dan Angin Ribut TimurHadis Ibnu Abbas r.a:
Daripada Nabi s.a.w, baginda bersabda: Aku telah dimenangkan oleh angin ribut barat dan kaum Aad telah dihancurkan dengan angin ribut timur
Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 1498
Teringat pula kata kawanku petang tadi, "22 Julai 2009 dijangka suatu gempa akan terjadi di Filipina. Asia tenggara dan Australia akan kena... carilah dalam internet"

Betul ke....??? Lagi 2 hari!!!!

Fikiran ku mula berkira-kira... 22 haribulan ni aku ingin berada di Mesjid. Takut-takut tsunami datang... Bekalan belum cukup... wasiat belum buat... pantai timur MAlaysia kena tak Tsunami? Anak dan Isteri disana!!!

Ya Allah...berilah jalan.

Keluar dari Mesjid aku melalui kawasan pantai. Aku lihat suatu pemandangan yang belum pernah aku lihat sebelum ini.



Subhanallah. Air laut berada di aras yang amat rendah. Dari tempat aku mengambil gambar diatas, sepatutnya pada aras biasa aku sudah lemas.... Yang Hitam itu adalah batu-batuan yang ditenggelami air laut pada aras biasa.... Sungguh luar biasa.

Semakin bergetarlah hatiku....aku berkira-kira hendak ajak Jamaah di Kem solat Hajat dan solat Taubat...

Apabila pulang ke Kem, aku layari internet dan terjumpa jawapan tentang Tsunami 22 Julai nanti. http://www.snopes.com/science/tsunami.asp

Isinya menafikan Tsunami berlaku... Aku sedikit lega

Tetapi ia juga menyatakan, Tsunami tidak dapat dijangka...Maka manusia itu sentiasa perlu berjaga-jaga!!!!

Mudahan Allah ampuni segala dosa....

No comments:

Post a Comment